fbpx
MAXIN´S TIPY

Jak napsat životopis a zvládnout pohovor: Co podle personalistů skutečně funguje?

Jak napsat životopis a zvládnout pohovor: Co podle personalistů skutečně funguje?

Trh práce se sice mění, ale základní věci zůstávají stejné. Při pátrání po novém zaměstnání se neobejdete bez dobře zpracovaného životopisu a úspěšně zvládnutého pohovoru.

Přišli jste o práci, nebo hledáte svou první? Než s tím začnete, promyslete pár základních věcí:

Ujasněte si, co chcete

„Je užitečné si definovat oblast a obor, ve kterém chcete pracovat, stejně jako lokalitu, druh úvazku, pracovní dobu a výši odměny,“ říká Patrik Dovina, personální konzultant Maxin’s Group. Co nejpřesnější představa o budoucí práci usnadňuje její hledání, protože lépe vybíráte z nabídky na trhu, a i odeslání životopisů díky tomu zabere méně času.

Hledejte všude

Vyzkoušejte personální agentury, úřad práce, pracovní portály, inzertní část místních novin a zkuste i přímé oslovení zaměstnavatelů.

Oslovte známé i bývalé kolegy

Osobní doporučení mají velkou váhu a zaměstnavatelům šetří čas při výběru nových členů týmu. Nebojte se proto oslovit své okolí, možná budete mile překvapeni.

Upoutejte zkušenostmi a znalostmi jazyků

Stále více zaměstnání vyžaduje základní znalosti práce s počítačem, různými programy a internetem. Nezapomeňte příslušné znalosti zdůraznit v životopisu i na pohovoru. Především absolventi můžou bodovat znalostmi jazyků. Mezi nejžádanější patří angličtina, němčina, španělština, ale i severské jazyky jako švédština, dánština nebo norština. Vyšší šanci přinesou i potvrzení o absolvování kurzů zaměřených na váš obor a řidičský průkaz.

Životopis: 10 největších chyb uchazečů o práci

  1. Univerzální ne: Chybou je rozesílat »univerzální« životopis. Každý zaměstnavatel má jiné nároky a požadavky. Zdůrazněte relevantní pracovní zkušenosti a dovednosti, které jsou požadovány.
  2. Infantilní e-mailová adresa: Zapomeňte na »vtipnou nebo roztomilou« e-mailovou adresu. Pro veškerou komunikaci s personalisty si založte novou, např. ve tvaru jmeno.prijmeni@poskytovatel.cz.
  3. Nadbytečné informace: Pokud máte bohaté pracovní zkušenosti, vypíchněte jen ty podstatné pro pozici, o níž se ucházíte. Řazení by mělo postupovat od těch nejnovějších.
  4. Zbytečně dlouhý: Podle nepsaného pravidla by životopis měl mít maximálně 2 stránky. Delší vás může vyřadit hned v prvním kole.
  5. Děláte »omalovánky«: Zásadní je přehlednost a vizuální jednoduchost. Užívejte jeden, dobře čitelný typ písma. „Šetřete barvami a efekty, nehodí se piktogramy nebo obrázky,“ říká Jan Dvořák z Počítačové školy Gopas.
  6. Nedáváte pozor na hrubky: Gramatické chyby jsou nepřípustné. Několikrát si po sobě vše zkontrolujte, a pokud není český jazyk vaší silnou stránkou, raději dejte životopis někomu zkontrolovat.
  7. Přibarvujete skutečnost: Životopis nepřikrášlujte. „Úroveň jazykových znalostí lze jednoduše otestovat při osobním nebo on-line pohovoru. I další údaje lze snadno prověřit, mnohé prozradí o uchazečích také sociální sítě,“ říká analytik Profesia.cz Michal Novák.
  8. Nevhodná fotografie: Opatrně s fotografiemi. Určitě by neměla být z dovolené nebo večírku. Na fotce by měl být záběr vašeho obličeje na neutrálním pozadí.
  9. Neumíte se »prodat«: Před odesláním si životopis znovu přečtěte. „Mějte na paměti, že ten, kdo ho čte, dostává desítky životopisů a na každý z nich má jen několik minut. Je důležité již v této fázi pozitivně zaujmout,“ říká personalista Dovina.
  10. Neprojdete sítí robotů: Řada společností využívá v prvním kole výběru roboty, kteří rozhodují podle zadaných parametrů. „Optimalizujte životopis tak, aby odpovídal požadavkům zaměstnavatele – použijte relevantní klíčová slova,“ doporučuje Dvořák.

Rada: Zkuste motivační dopis

Zaujmout můžete i motivačním dopisem. „Životopis je obvykle stručný a heslovitý, zatímco v motivačním dopise můžete odhalit více o sobě a svých schopnostech,“ říká personální odborník Dovina. Motivační dopis se hodí i v případě, že pro danou pozici nemáte dost zkušeností.

Tip: Veďte si evidenci

Pamatujte si, nebo si zapisujte, kde a na jakou nabídku práce jste reagovali. Je neprofesionální, když si to při prvním telefonickém kontaktu s personalistou dané společnosti nepamatujete.

8 zabijáků úspěšného dialogu

  1. Pozdní příchod: Účinným způsobem, jak ukázat personalistovi, že je vám všechno šumafuk, je dorazit později a bez omluvy.
  2. Nevhodné oblečení: Šortky a žabky se nehodí bez ohledu na počasí. Pokud se nezvládnete připravit ani na pohovor, je pro personalistu otázkou, zda zvládnete plnit pracovní úkoly nebo komunikovat s klienty.
  3. Nevíte nic o firmě: Základem je vědět, v jakém oboru firma podniká, a je vhodné si předem zjistit, ve které budově firma sídlí, abyste před pohovorem neztráceli cenné minuty hledáním správného vchodu.
  4. Zájem jen o mzdu a benefity: Kandidát, který se už mezi dveřmi ptá na mzdu, je od pohledu podezřelý. S dotazy na mzdu a různé benefity vyčkejte až na konec pohovoru.
  5. Pomlouváte šéfa a kolegy: Nepomlouvejte bývalého šéfa a ani kolegy. Nesvědčí to o vaší loajalitě. Snažte se držet faktů a hovořit o své bývalé práci věcně.
  6. Přehnané sebevědomí: Nižší šance mají jak vystrašené typy, tak přehnaní suveréni. Buďte zdravě sebevědomí. Pokud naopak trpíte nervozitou, zkuste se na pohovor více připravit, budete se cítit jistější.
  7. Jste negativní a mračíte se: Netvařte se kysele a neveďte pesimistické a cynické řeči. Větší šanci na přijetí mají kandidáti, kteří se hodí do kolektivu, jsou kamarádští a budou tým pozitivně motivovat.
  8. Vyřizujete si hovory nebo SMS: Mobil rozhodně před pohovorem vypněte. Aktivně s personalistou komunikujte, klaďte mu doplňující otázky a snažte se o dialog.
  9. Na všechno odpovídat nemusíte: Bojíte se záludných otázek při pohovoru? Jsou otázky, které nesmí padnout. Podle zákoníku práce se totiž potenciální zaměstnavatel může ptát pouze na to, co bezprostředně souvisí s pracovní náplní, vzděláním a s uzavřením pracovní smlouvy.

7 zakázaných okruhů ohledně…

  • Náboženského vyznání (Chodíte do kostela?)
  • Politických preferencí (Koho jste volili? Jste členem nějaké politické strany?)
  • Rasy (Kde jste se tak opálili? Je jeden z rodičů cizinec? Máte přízvuk, odkud jste?)
  • Rodinných poměrů (Jste vdaná/ženatý? Plánujete děti?)
  • Majetkových poměrů (Bydlíte v domě, nebo bytě?)
  • Sexuální orientace (Šla/šel byste na Duhový pochod?)
  • Zdraví (Jste často nemocná/nemocný?)

Jak (ne)odpovědět?

Příklad: Kdo vám hlídá děti? Když se vás zeptají například na to, zda vám má kdo hlídat děti přes prázdniny, není vaší povinností odpovídat. Jenže cílem je možná jen zjistit, jak budete mít pokryté letní prázdniny, které souvisí s vaší prací pro danou společnost. Takhle můžete reagovat:

✔ „Na tuto otázku nemusím odpovídat, ale chápu, že pro zaměstnavatele je důležité, jak si umím zorganizovat rodinný život. Myslím, že to v tomto směru zvládám.“

✔ „Nerada/nerad bych odbíhal/odbíhala do osobní roviny. Pojďme se raději bavit o náplni práce a povinnostech.“

ZDROJ: blesk.cz – 31.júla 2023 , Vydavateľ: CZECH NEWS CENTER, a.s. , Rubrika: Práce

Hledáte práci?

Nechte nám svůj kontakt a my se vám ozveme.

Zadejte vaše telefonní číslo.
Souhlaste se zpracováním osobních údajů.

Správa sa odosiela ...

maier
astrafood